Rîmbu, Romeo
ISBN 978-606-10-0789-9
2012
tiraj 200
116 pagini
suport hârtie
carte ştiinţifică
Referenţi:
Prof.univ. Dr. Adrian Pop - Academia de muzică "Gheorghe Dima" Cluj-Napoca
Prof.univ. Dr. Valentin Timaru - Academia de muzica "Gheorghe Dima" Cluj-Napoca
ARGUMENT
În plan
personal, abordarea analitică a simfoniilor lui Sigismund Toduţă - ca un
creator reprezentativ pentru şcoala clujeană de compoziţie, în a cărui zestre
componistică figurează şi una dintre cele mai însemnate opere româneşti cu
subiect mioritic, balada-oratoriu Mioriţa pentru solişti, cor şi
orchestră- va oferi prilejul de a cerceta un orizont mai larg al creaţiei
muzicale româneşti axată pe această generoasă temă.
Interesant de
remarcat este faptul că ocazia acestei cercetări muzicologice a prilejuit şi o
deschidere implicită a perspectivei de cercetare, precum şi o înţelegere mai
profundă a actului creaţiei muzicale, cu o cauzalitate nebănuită anterior
acestui demers: adoptarea unei atitudini de restabilire a unui echilibru firesc
în alcătuirea propriilor programe de concert, în favoarea unei constante
reprezentări a muzicii româneşti, lucru care se impunea ca o imperioasă necesitate!
Dacă înainte de
1989 programarea unei lucrări româneşti în cadrul fiecărui concert simfonic era
o cerinţă sine qua non, interpretarea acelor opusuri fiind un fapt
formal, lipsit uneori de discernământul selecţiei valorice, după evenimentele
din decembrie, toate instituţiile cu profil muzical au evitat programarea creaţiei
compozitorilor autohtoni, ca o reacţie de denegare a acelei obligativităţi.
Acum, după mai
bine de două decenii, se impune revenirea la normalitate, prin abordarea unei
atitudini echilibrate faţă de repertoriul românesc, reflectată printr-o
programare judicioasă şi elocventă a creaţiei muzicale naţionale.
Se cuvine
afirmat cu fermitate faptul că protecţia creaţiilor musicale româneşti trebuie
să fie o prioritate de prim ordin a forurilor oficiale guvernamentale, prin
instituirea unor norme menite să asigure o reprezentativitate corespunzătoare a
creaţiei româneşti de valoare, fiind necesar a fi programate în sălile de
concert într-un just raport faţă de lucrările aparţinând literaturii
universale.
Desigur că aceste
norme nu trebuie să aibă un caracter imperativ sau, cu atât mai puţin punitiv
însă, prin identificarea unor măsuri stimulative, de încurajare a iniţiativelor
care vizează ocrotirea şi propagarea creaţiilor româneşti de valoare, s-ar
putea ajunge la restabilirea unui echilibru optim dintre creaţia universală şi
cea autohtonă.
Grija noastră pentru
conservarea patrimoniului naţional trebuie să aibă un caracter perpetuu,
constant susţinut, dar şi mai activ, ca o necesară contracarare a unui fenomen
ce devine tot mai prezent în evoluţia societăţii contemporane: globalizarea.
Acest fenomen are tendinţa de a estompa ceea ce este specific comunităţilor
locale (naţionale), uniformizând cu precădere în plan economic idealurile şi
standardele de viaţă ale omenirii, cu repercusiuni concrete şi în plan
spiritual, sau în modul de gândire al acestor comunităţi, dispuse să renunţe
prea uşor la valorile specifice, în favoarea unor concepte mai bine promovate
printr-o subtilă manipulare şi al unui abil proces de marketing. A se vedea în
acest sens, “sufocarea” sărbătorii Dragobetelui, în favoarea
importatului Valentine’s Day, pentru a ilustra un singur exemplu.
No comments:
Post a Comment